UPC ecoRACING

Aplicació del sensor Xsens MTi-G-710, per UPC ecoRacing

 

La Formula Student és la competició universitària d'enginyeria més important a nivell mundial. Cada any, centenars d'equips participen a Austràlia, Àsia, Amèrica i Europa. Aquesta competició segueix una estricta normativa que vetlla per la seguretat, la competitivitat i el joc net, aconseguint que els cotxes dissenyats siguin molt ràpids i àgils, dos factors prioritaris tenint en compte la naturalesa dels circuits on es disputen les proves. Això, combinat amb la prohibició de pilots professionals, fa que les ajudes a la conducció siguin un punt clau.

Avui en dia, la principal innovació en els vehicles elèctrics que participen a la Formula Student és la implementació del Torque Vectoring, el qual permet controlar cadascun dels quatre pneumàtics gràcies a la incorporació d'un motor a cada roda i a un conjunt ben dissenyat de sensors per a monitoritzar el comportament del vehicle.

 

info

Avaluació del pneumàtic

Els pneumàtics són una de les parts més importants del cotxe, ja que són l'única part que connecta el monoplaça i la pista. Tot el cotxe està dissenyat a partir d'ells. Així mateix, en el disseny del vehicle s'han implementat diversos sistemes amb la finalitat de portar-los al seu màxim rendiment. Per aconseguir-ho, els dos paràmetres més importants són el slip angle i el slip ratio. El primer és el responsable de l’adherència, l'estabilitat i el control quan el cotxe està en una corba, mentre que el segon s'encarrega de l'acceleració i la frenada del vehicle. Trobar el slip angle i el slip ratio òptim per a cada situació amb la finalitat d'obtenir l'estabilitat i el control necessari és la funció del Torque Vectoring. Per obtenir el slip ratio i el slip angle, s’ha aconseguit monitoritzar els paràmetres crucials del cotxe tals com les rpm del motor, el parell en roda, i la velocitat del cotxe, gràcies a l’ajuda de sensors com el Xsens MTi-G-710, entre d'altres, així com també altres paràmetres com el yaw rate, utilitzat per estimar l'estabilitat del monoplaça.

 

La funció del sensor Xsens MTi-G-710

L'electrònica s'utilitza per ajustar el parell requerit a cada motor en cada moment per ajudar al pilot a traçar les corbes amb major estabilitat i assegurant una bona tracció durant l'acceleració i la frenada. El sensor Xsens MTi-G-710 és la solució més accessible per monitoritzar la velocitat absoluta del cotxe respecte a la terra a través de la seva tecnologia GPS en comparació d'un sensor de slip angle. A més, el sensor Xsens MTi-G-710 s’ha utilitzat com una eina per poder avaluar les habilitats del pilot i els indicadors clau de rendiment (KPI), atès que el sensor Xsens MTi-G-710 és capaç de mesurar les acceleracions angulars i laterals permet obtenir l'informe del rendiment del cotxe en pista.

El sensor va ser implementat a l’ecoRX, l'últim monoplaça elèctric de l'equip UPC ecoRacing, el primer vehicle amb tracció a les quatre rodes de l'Estat. El monoplaça compta amb una electrònica pròpia, totalment desenvolupada pels membres de l'equip. Tot això, al costat de l'experiència obtinguda amb el sensor Xsens MTi-G-710 i tota la informació recopilada, ajudarà als estudiants en l'aprenentatge de la dinàmica del monoplaça i millorar els seus futurs prototips per a les següents temporades.

 

Per a més informació:

Xsens: https://www.xsens.com/

Sensor Xsens MTi-G-710: https://www.xsens.com/products/mti-g-710/