UPC ecoRACING

UPC ecoRacing i Venair segueixen junts per sisena temporada consecutiva

L’empresa multinacional segueix donant suport a l’ambiciós projecte d’UPC ecoRacing.

UPC ecoRacing és una associació d’investigació tecnològica formada per estudiants i estudiantes d’enginyeria de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa amb el principal objectiu de desenvolupar noves tecnologies en l’àmbit de l’automoció sostenible.

L'equip va néixer l’any 2008, i l’any 2010 va presentar el primer cotxe híbrid de competició dissenyat i fabricat a Espanya, l'ecoR2. Durant els anys posteriors l’equip va continuar creixent, profunditzant en l'estudi del cotxe i evolucionant-ne el concepte, aconseguint durant aquestes temporades nombrosos trofeus entre els quals destaca una tercera posició a la Formula Hybrid Michigan 2012. L’any 2013, amb l’entrada de nous membres, l’equip va fer el salt natural cap al primer concepte 100% elèctric d’UPC ecoRacing, l'ecoRZ.

L’any 2015, l’equip va començar la temporada amb l’objectiu de portar a la realitat el disseny de l’ecoRZ i competir amb ell en tres de les competicions més prestigioses del panorama de la Formula Student, la Formula Student Spain, la Formula Student UK i la Formula Student Italy. Aquest objectiu tan ambiciós, va coincidir amb l’inici de la col·laboració entre UPC ecoRacing i Venair com a un dels principals patrocinadors del projecte, que, a més a més, va proporcionar suport tècnic facilitant a l’equip tubs pel sistema de refrigeració del monoplaça, fets a mida i de gran qualitat, que permetien seguir augmentant el rendiment i la competitivitat de l’ecoRZ 2015.

L’assoliment dels objectius durant tota la temporada, deixava constància de dos aspectes: del creixement de l’equip i de la importància de suports com el de l’empresa egarenca.

Noticia Venair 1

L’ecoRZ 2015 durant l’etapa de test prèvia a les competicions

L’any 2016, amb l’objectiu de continuar evolucionant el concepte ecoRZ, UPC ecoRacing va mantenir la seva trajectòria ascendent guanyant en dues ocasions el Most Efficient Car Award, a Anglaterra i Alemanya, aconseguint la tercera posició en la classificació general entre els vehicles elèctrics de la Formula Student UK, i guanyant a la Formula Student Spain el Best Spanish Team Award d’entre més de 25 equips d’arreu de l’Estat.

Noticia Venair 2

L’ecoRZ 2016 durant la seva presentació.

Durant la temporada 2017, culminava l’evolució del concepte de l’ecoRZ amb l’ecoRZ 2017. La temporada es va encetar amb el gran repte de ser el primer equip elèctric europeu en participar a la Formula Student Australasia, competició disputada a Melbourne, on l’equip va fer paler la millora del vehicle guanyant en la categoria de vehicles elèctrics. D’aquesta manera, l’any 2017 va acabar a la Formula Student Spain, on l’equip de l’ESEIAAT va batre, per segon any consecutiu el rècord mundial d’acceleració per a un monoplaça de Formula Student amb tracció de les rodes posteriors. Al final de la temporada, UPC ecoRacing es va posicionar com el setè millor equip en el Rànquing Mundial de la Formula Student.

Noticia Venair 3

L’ecoRZ 2017 a la Formula Student Spain

En la temporada del 10è aniversari d’UPC ecoRacing, l’equip va assumir el gran repte d’implementar una tecnologia pionera sense precedents en l’àmbit estatal: incorporar la tracció total amb un motor independent a cada roda. Així doncs, l’ecoRX, el vehicle presentat la temporada 2017-2018, disposava d’un total de quatre motors, fet que millorava el seu comportament dinàmic en pista, alhora que disminuïa notablement el temps de pas per corba. L’altra gran novetat de la qual feia gala el nou monoplaça, era un xassís monocasc de fibra de carboni, el primer de la història d’UPC ecoRacing. Després d’un any de desenvolupament, l’equip va competir a la Formula Student Spain 2018, en la qual va poder passar amb èxit les estrictes inspeccions tècniques i, finalment, va poder disputar totes les proves dinàmiques, demostrant així la bona feina realitzada pels membres del projecte i la bona base amb la qual partia l’equip per les temporades vinents.

Noticia Venair 4

L’ecoRX 2018 a la Formula Student Spain

D’aquesta manera, després d’un any d’evolució del monoplaça, aquesta passada temporada l’equip ha aconseguit portar a pista el vehicle més avançat tecnològicament d’UPC ecoRacing fins avui l’ecoRX 2019. Amb ell, l’equip ha competit en les quatre competicions de l’àmbit internacional més importants i exigents de l’escenari actual de la Formula Student: la Formula Student Netherlands, la Formula Student East, la Formula Student Germany i, finalment, la Formula Student Spain, sent així el primer equip espanyol en competir quatre vegades en un sol any. Els resultats parlen per sí mateixos, ja que UPC ecoRacing continua sent, un any més, l’equip amb el millor palmarès de l’Estat amb un total de trenta-un trofeus, gràcies als cinc aconseguits aquesta campanya.

Noticia Venair 5

Els membres de l’equip amb l’ecoRX 2019

Per les properes temporades, l’equip ha establert nous objectius tan ambiciosos com sempre, entre els quals destaca el desenvolupament del primer vehicle autònom de la història d’UPC ecoRacing, continuant així l’evolució dels conceptes desenvolupats per l’equip, lluitant temporada rere temporada per ser a l’avantguarda de la tecnologia.

És per això que per a UPC ecoRacing és de vital importància ressaltar el valor de col·laboracions com la que Venair ha fet possible, permetent, no només la construcció d’un monoplaça 100% elèctric durant cinc temporades, sinó contribuint directament a la formació dels enginyers del futur durant aquests anys.