UPC ecoRACING

El projecte es va iniciar al 2008 i, després de dos anys de recerca i desenvolupament, es presentà al 2010 l’ecoR2, el primer cotxe híbrid de competició dissenyat a Espanya. Amb aquest prototip, UPC ecoRacing va ser escollit per participar a la Formula Student de Silvertone, al Regne Unit, obtenint la vuitena posició en la categoria d’energies alternatives. Aquell mateix any, l’equip va aconseguir una meritòria segona posició a la Formula Student Electric and Hybrid Italy disputada a Torí, sent el cotxe amb menor consum energètic de la competició.

Gràcies als col·laboradors i patrocinadors, als anys posteriors es va continuar desenvolupant el projecte. Al 2011 es va presentar una nova versió de l’ecoR2 amb millores i una imatge renovada. L’equip va obtenir la sisena posició a la Formula Student de Silverstone i es va proclamar subcampió en la Fórmula Student Spain, superant a nou cotxes de combustió.

Al 2012 l'objectiu va ser aprofundir en l'estudi del cotxe, en l'ampliació de competències tècniques i en maximitzar el rendiment de l'ecoR2 al costat dels 40 equips més competitius del món a la competició Formula Hybrid dels Estats Units. Aquesta competició suposava un repte diferent, el que fins ara havia estat la característica diferenciadora i el centre de la innovació, el motopropulsor híbrid combinant un motor elèctric i un de combustió, era la norma. Es podia avaluar l’ecoR2 de tu a tu amb projectes basats en tecnologies més similars. L'equip, ajudat per tots els patrocinadors, va tornar a donar-ho tot i l'esforç va donar els fruits esperats: la tercera posició a la general i la victòria en els "Static Events", que són les proves teòriques que avaluen la qualitat enginyeril del disseny, els costos, la sostenibilitat i el pla de negoci. Amb aquests resultats que suposen el tercer pòdium absolut en tres competicions diferents, l'equip es consolidà com el projecte de Formula Student amb millor palmarès de l'Estat, sent l'únic en aquell moment en haver assolit posicions de podi i havent aconseguit disputar totes les proves en què s'havia inscrit.

Al 2013 es van incorporar 26 nous estudiants seleccionats d’entre més de 150 candidats per dissenyar, construir i competir amb un cotxe completament nou i 100% elèctric, l’ecoRZ, el qual va ser dissenyat al 2014. Va competir a la Formula SAE Italy en Class 3, on l’equip es va proclamar campió amb 323 de 325 punts possibles.

Amb aquests resultats, l’equip es refermà com el projecte de Formula Student més exitós de l’estat a més de ser el primer equip de l’estat en arribar a la posició més alta del podi.

Amb aquests resultats, l’equip es refermà com el projecte de Formula Student més exitós de l’estat a més de ser el primer equip de l’estat en arribar a la posició més alta del podi. Durant el 2015 l’objectiu va estar fabricar i construir l'ecoRZ. El concepte, en relació al model presentat a Itàlia, es va mantenir semblant, tot i que es milloraren i evolucionaren alguns aspectes, com el disseny, el rendiment i l’eficiència. Amb aquesta evolució l’equip va participar a la Formula Student (Silverstone, Regne Unit), on van assolir la primera posició d’entre els vehicles elèctrics a la prova del Cost, Manufacturing and Sustainability i la quarta posició a la prova del Bussiness Plan.

L’equip va participar també a la Formula SAE Italy, on també va obtenir una gran posició a la prova del Cost, quedant-ne segons, així com la segona posició a l’Autocross (volta ràpida) i una quarta posició a l’Acceleration, assoliments que col·locaren l’equip a la sisena posició de la general. La temporada va acabar a la FS Spain, on l’equip es va proclamar campió de la prova del Cost.

El passat any 2016, en el qual l’objectiu era continuar evolucionant el concepte 100% elèctric, l’ecoRZ, UPC ecoRacing ha competit en la Formula Student. El gran potencial que el monoplaça va mostrar al Regne Unit es va confirmar a la Formula Student Germany,ja que l’ecoRZ de 2016 es va alçar com el vehicle més eficient en ambdues competicions.

La temporada va acabar a la Formula Student Spain, on l’equip va consolidar-se com el millor equip espanyol al guanyar el Best Spanish Team Award d’entre més de 25 equips de l’estat. A més a més, en aquesta mateixa competició l’ecoRZ del 2016 va trencar el rècord a la prova de l’Acceleration per a vehicles amb tracció a les rodes posteriors, ja que va completar els 75 metres en tan sols 3,663 segons. Això significa que va assolir els 100 km/h des del repòs en només 2,6 segons. En resum, aquest ha estat un any ple d’èxits en el qual el projecte ha aconseguit pujar al més alt del podi en totes tres competicions en les quals ha participat.

La temporada 2017 es va iniciar amb la Formula SAE Australasia, disputada a Melbourne, (Austràlia). Cal destacar que UPC ecoRacing va ser l’únic equip elèctric europeu en participar en aquesta competició, on es donen cita els millors equips del sud-est asiàtic i Oceania. L’equip va competir amb equips amb els quals no havia tingut mai contacte, de països com Japó, Nova Zelanda o Austràlia. Tot i així, UPC ecoRacing va aconseguir la primera posició d’entre els vehicles elèctrics, guanyant en la categoria de Design i aconseguint tres tercers llocs en les proves de l’Acceleration, l’Efficiency i el Business Plan.

Actualment, l’equip es troba treballant de cara a la nova temporada, que va començar amb l’entrada de nous membres a l’equip, i el principal objectiu de la qual és millorar el rendiment del cotxe. Així doncs, amb l’equip ja establert, comença la fase d’optimització i millora que es centra en les competicions d’aquesta temporada, on l’equip espera continuar obtenint els bons resultats que el defineixen.